πρότυπα ομορφιάς

 

          Ο ΨΥΧΑΝΑΓΚΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΟΜΟΡΦΙΑΣ




Ένας σημαντικός παράγοντας στη διαμόρφωση της εικόνας μας είναι η ομορφιά. Κατά καιρούς και κατά τόπους τα πρότυπα είναι διαφορετικά. Με μία ιστορική αναδρομή μπορεί να διαπιστώσει κανείς πως δεν είναι κάτι σταθερό. Τον περασμένο αιώνα το να
 ήσουν παχουλή σήμαινε υγεία , άρα οι καμπύλες ήταν ελκυστικές. Σήμερα το skinny σώμα και το λεπτεπίλεπτο στιλ είναι έννοια κομψότητας και μοντερνισμού. Τα πρότυπα ομορφιάς αλλάζουν όσο οι κοινωνίες εξελίσσονται. Για αυτό συχνά διεξάγονται μελέτες και έρευνες, αναζητώντας λόγους και αιτίες  που μπορεί μία γυναίκα να μην νιώθει άνετα μέσα στο ίδιο της το δέρμα.
Όλα ξεκινούν από τρυφερή ηλικία που ένα απλό και αθώο παιχνίδι μπαίνει στη ζωή των κοριτσιών, η Barbie. Μία κούκλα με τέλεια μακριά ξανθά μαλλιά, γαλάζια μάτια, αψεγάδιαστη επιδερμίδα και κατάλληλες αναλογίες. Τα κοριτσάκια ταυτίζονται και θέλουν να της μοιάσουν. Να λοιπόν το πρώτο πρότυπο. Μετά ακολουθούν διαγωνισμοί ομορφιάς με οικονομικό έπαθλο. Δίνουν κίνητρο στους γονείς και τους πείθουν ώστε να δηλώσουν τα παιδιά τους να συμμετάσχουν. Εξάλλου για τον κάθε γονιό το δικό του παιδί είναι το ομορφότερο. Όμως δεν γίνεται να βγούνε όλες νικήτριες και αυτό έχει τραγικές συνέπειες για την ψυχολογία τους. Θυσιάζουν την παιδική αθωότητα,  βλέπουν πως η κοινωνία κρίνει το άτομο από την εξωτερική του εμφάνιση. Έτσι ξεκινάει να χάνεται σιγά- σιγά η αυτοπεποίθηση τους και οι ανασφάλειες κυριαρχούν το μυαλό τους.
Η εφηβεία είναι μία περίοδος συνήθως δύσκολη. Οι έφηβοι σε μια προσπάθεια κατανόησης των ενδοψυχικών και σωματικών αλλαγών, αναζητούν των εαυτό τους και πρώτο τους μέλημα είναι η εικόνα τους. Γνωρίζουν πρωτόγνωρα συναισθήματα όπως τον έρωτα και παράλληλα την απόρριψη, η οποία πολλές φορές οδηγεί σε λάθος μονοπάτια.  Ειδικά οι κοπέλες δίνουν μεγαλύτερη σημασία στον ρουχισμό τους και πέφτουν θύματα της βιομηχανίας μόδας. Τα ΜΜΕ με διαφημίσεις από κατασκευαστές καλλυντικών, ρούχων, φαρμακευτικών σκευασμάτων συμβάλουν σε μεγάλο βαθμό στην παρεμπόδιση εμφανισιακής ισότητας και μη αποδοχή διαφορετικότητας. Πλέον υπάρχουν τα social media στα οποία ο καθένας μπορεί να γίνει χρήστης. Οι διάσημοι έχουν ενταχθεί και αυτοί. Βλέποντας τις φωτογραφίες που ανεβάζουν, με την τελειότητα να επικρατεί μέσα σε αυτές ξεκινούν οι πρώτες αρνητικές σκέψεις του τύπου «εγώ γιατί δεν είμαι έτσι;» και « πως θα μπορέσω να γίνω σαν την εικονιζόμενη;» . Πολλές κοπέλες στην προσπάθεια τους να αποκτήσουν αυτό που βλέπουν έχουν χάσει μέχρι και την ζωή τους. Η εμμονή αυτή επιφέρει ψυχικές διαταραχές με σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία όπως: ψυχογενής ανορεξία, βουλιμία, υπερφαγία ακόμη και τάσεις αυτοκτονίας. Η βιομηχανία μόδας μαζί με τον κόσμο των social media ,στελεχώνεται από ικανούς επαγγελματίες και ως  προϊόν τους είναι το ωραίο που παρουσιάζεται ως ιδανικό, άπιαστο και άμεσα συνυφασμένο με δευτερογενής στόχους.
Όσο τα χρόνια περνούν και αφήνουν ίχνη ξεσπούν οι ανασφάλειες και οι γυναίκες πανικόβλητες αρνούνται το πέρασμα του χρόνου και διαφεύγουν σε αμφίβολα μέσα όπως την χειρουργική πλαστική, η οποία απευθύνεται σε συγκεκριμένο ηλικιακό φάσμα. Η αυξητική στήθους είναι από τις παλαιότερες πλαστικές, στις μέρες μας όμως μέσω του ριάλιτι των Καρτνάσιαν η αυξητική χειλιών και γλουτών έχει χτυπήσει κόκκινο. Δυστυχώς, δεν υπάρχει μία γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ του ασθενή και του χειρουργού, ώστε να κατανοήσει η κάθε γυναίκα πως επειδή θέλει μία επέμβαση δεν σημαίνει και πως την χρειάζεται.  Ότι αυτό που προβάλλεται από την οικογένεια αυτή δεν είναι παρά μόνο ένας τρόπος για να παραμένει στα φώτα της δημοσιότητας ,να ανεβάζουν τα νούμερα τηλεθέασης και να γεμίζουν οι τραπεζικοί τους λογαριασμοί. Η κάθε ηλικία έχει την δικιά της χάρη. Το να γερνάει κάποιος είναι δώρο και δεν χαρίζεται σε όλους.
Στην εποχή μας ο κοινωνικός ρόλος της γυναίκας έχει διαφοροποιηθεί. Η νοηματοδότηση ομορφιάς δεν έχει την ίδια αξία όπως παλιότερα. Απλό παράδειγμα: απόκρυψη των γκρίζων μαλλιών με βαφή όμως, υπάρχουν και κάποια τμήματα πληθυσμού που το απορρίπτουν. Σήμερα η ομορφιά φαίνεται να συνδέεται με την δύναμη, την εξουσία, τις αυξημένες ευκαιρίες στον εργασιακό χώρο. Η γυναίκα καλείται να είναι όμορφη, ανεξάρτητη, δυναμική και ταυτόχρονα στοργική, μητρική, αφοσιωμένη.  Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι οι περισσότεροι άνθρωποι να χάσουν την αίσθηση της διαφορετικότητας τους και υπεισέρχονται σε ένα φαύλο κύκλο, ο οποίος επιτάσσει την προσαρμογή στις στερεοτυπικές αντιλήψεις της κοινωνίας με απώτερο σκοπό την μαζικοποίηση στο βωμό της βιομηχανίας μόδας και των προτύπων. Αδυνατώντας να ξεφύγουμε από τα κοινωνικά στερεότυπα τα υιοθετούμε. Υπάρχουν άραγε κοινώς αποδεκτά στάνταρντ ή απλώς υπάρχουν μόνο στο κεφάλι του παρατηρητή; Είναι  η ομορφιά αιώνια ή προσωρινή;  Απάντηση σε όλα αυτά είναι η εκπαίδευση. Αποτελεί κλειδί για την ανάπτυξη σκέψης. Σκοπός είναι να μπορέσει κάθε άνθρωπος να φιλτράρει τον καταιγισμό των πληροφοριών που δέχεται, όσο για την αποδοχή της ανομοιότητα  τους και κατ' επέκταση την αποδοχή εμφάνισης.

Της Νάνσυ Ζαχοπούλου




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΟΥ!

Ο φόβος της απόρριψης

Coco Chanel